Kiedy można pozbyć się wgniecenia z karoserii samochodów?

Kiedy można pozbyć się wgniecenia z karoserii samochodów?

Każde wgniecenie można bezpiecznie usunąć z karoserii samochodów – wymaga to jedynie zastosowania naprawy metodą PDR. Jeśli chcemy zachować fabryczną powłokę lakierniczą – lakier na uszkodzeniu nie powinien być pęknięty.

Posiadanie samochodu to niezwykła przyjemność, lecz niestety okupiona sporami wydatkami. Auto cały czas wymaga okresowej konserwacji oraz serwisowania. Niestety do tego dochodzą często bardzo wysokie koszty napraw, które są efektem stłuczek i parkingowych kolizji. Na szczęście obecnie kierowcy mogą stosować nowoczesną metodę naprawiania takich wgnieceń za pomocą technologii PDR, której działanie postara się przybliżyć ekspert PDR, Tomasz Tomaszewski z AUTO-TOM.

Metoda PDR

Nawet niewielkie wgniecenie na lakierze do niedawna oznaczało ogromne koszty dla kierowcy. Najpierw blacharz musiał je wyklepać, tak aby karoseria możliwie jak najbardziej przypominała swoją pierwotną postać. Następnie do działania przystępował lakiernik, który ubytki i niedoskonałości wyrównywał szpachlą, aby później cały element poddać lakierowaniu. Był to proces nie tylko bardzo długi i pracochłonny, lecz przede wszystkim naprawdę kosztowny. Obecnie jednak na polu napraw takich uszkodzeń zaszła ogromna zmiana. Na rynku pojawiła się metoda PDR, czyli wyciąganie wgnieceń z karoserii, bez konieczności kładzenia na niej szpachli oraz bez lakierowania. Metoda ta polega na stosowaniu wypychania albo też wyciągania wgniecionej blachy. Na czym to konkretnie polega?

Sposoby naprawy

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania możliwe jest za pomocą dwóch sposobów. Przede wszystkim jednak pamiętać trzeba, że jest to w ogóle możliwe tylko i wyłącznie wtedy, gdy w wyniku uderzenia powłoka lakiernicza nieuległa uszkodzeniu. W sytuacji, gdy jedynym problem jest wgniotka, można ją usunąć albo poprzez wyciąganie, albo też wypychanie. Zależne jest to oczywiście od tego, w jakim miejscu się ona znajduje. Wypychanie stosowane jest najczęściej w przypadku dobrze dostępnych miejsc, takich jak maska, drzwi czy też klapa bagażnika. Do danego elementu montowana jest specjalna dźwignia, która naciskając na blachę, powoduje jej wypchnięcie w pożądanym kierunku. Wyciąganie blachy realizowane jest natomiast w miejscach, które nie są dostępne dla dźwigni, czyli np. na nadkolach, czy też na progach. W dane miejsce, gdzie nastąpiło wgniecenie, montowany jest tzw. grzybek, który przyklejany jest specjalnym, niegroźnym dla lakieru klejem. W chwili, gdy grzybek zostanie zamocowany, łapie się go i precyzyjnie pociąga, aby wyciągnąć blachę do pierwotnej postaci.

Nagranie z procesu usuwania wgnieceń

Wady i zalety

Jak widać po powyższym opisie, zarówno wyciąganie, jak i wypychanie blachy jest zadaniem stosunkowo prostym, lecz wymagającym dużo precyzji, doświadczenia, a także specjalistycznego sprzętu. Powoduje to, że nie da się tego zrobić samodzielnie. Co więcej, nie da się tej metody zastosować w przypadku każdego uszkodzenia karoserii. W wielu przypadkach lakierowanie będzie niestety konieczne. Na tym się jednak kończą wady tego rozwiązania, ponieważ jeśli tylko można je zastosować, będzie ono o wiele lepszym pomysłem. Przede wszystkim jest to metoda szybsza, a także tańsza. Proces wyciągania realizowany przez technika PDR może być przeprowadzony nawet w ciągu kilkunastu minut (zobacz: szkolenie PDR), a nie jak w przypadku tradycyjnej metody, w ciągu kilkunastu dni. Co więcej, z racji tego, że nie dochodzi do lakierowania, na aucie pozostaje oryginalny lakier, więc dzięki temu nie spada wartość posiadanego samochodu.

Koszt

Zalety stosowania metody PDR są bezdyskusyjne. Ostatnią wątpliwą kwestią pozostaje jednak sprawa kosztu tej metody. Ile średnio wynosi naprawienie wgniecenia przy pomocy pdr? Rzecz jasna zależne jest to od wielu czynników, takich jak wielkość wgniecenia, czy też miejsce, gdzie się ono znajduje. Nie bez znaczenia jest także to, czy będzie ono wyciągane, czy też wypychane. Przyjmuje się jednak, że średni koszt usunięcia niewielkiego wgniecenia nie powinien być wyższy, niż 100 złotych. Biorąc pod uwagę, że naprawa trwa zaledwie kilkadziesiąt minut i może być zrealizowana nawet od ręki, jest to coś, obok czego nie da się przejść obojętnie.

Metoda PDR – podsumowanie

Jeśli twój samochód posiada wgniecenia spowodowane np. opadem gradu a Ty chcesz pozbyć się szpecących dołków zachowując przy tym oryginalny lakier – nie wydając przy tym fortuny – musisz skorzystać z nowoczesnej metody naprawy PDR – podsumowuje Tomasz Tomaszewski z AUTO-TOM.

Kiedy można pozbyć się wgniecenia z karoserii samochodów?

Każde wgniecenie można bezpiecznie usunąć z karoserii samochodów – wymaga to jedynie zastosowania naprawy metodą PDR. Jeśli chcemy zachować fabryczną powłokę lakierniczą – lakier na uszkodzeniu nie powinien być pęknięty.

Cześć! Jestem jednym z redaktorów strony Od kiedy? Aktualnie łączę dwie pasje - projektowanie wnętrz i szukanie odpowiedzi na trudne pytania. Obecnie mieszkam w Łodzi, ale moim rodzinnym miastem są Katowice. Rocznik 1988. Jeśli chcesz możesz mnie obserwować na Facebooku, Twitterze lub Medium.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *